Wyobraź sobie pocztówkę ze swojej dzielnicy. Co by na niej było?
Uwielbiam budować lekcję lub fragment lekcji wokół słowa DZIELNICA.
Zaczynam zwykle od rundki z pytaniem, w jakiej dzielnicy mieszkają moi uczniowie i dlaczego wybrali akurat tę dzielnicę. Podczas wypowiedzi zawsze okazuje się, że trzeba powtórzyć mocno miejscownik rzeczowników rodzaju żeńskiego zakończonych na -CA (np. mieszkam w dzielnicy Mokotów). Wspólnie szukamy innych tego typu rzeczowników i tworzymy zdania z miejscownikiem, np. na obwodnicy, o mojej siostrzenicy, w piwnicy, na ulicy, w pracy, w kamienicy itd. O tych rzeczownikach nagrałam kiedyś filmik.
Jeśli miejscownik ma zakończenie -cy, to kiedy używamy zakończenia -ce? W mianowniku i bierniku liczby mnogiej! Na przykład: mam dwie prace, tu są dwie ulice, odremontowano dwie kamienice, kocham moje siostrzenice itd.
To co, małe ćwiczenie? Uzupełnij luki rzeczownikami rodzaju żeńskiego zakończonymi na -ca. Uważaj! Czasami będzie potrzebna liczba pojedyncza, a czasami liczba mnoga.
Oto rzeczowniki, których będziesz potrzebować: praca, dzielnica, obwodnica, piwnica, proca, próchnica, stolica, skarbnica, bratanica, siostrzenica, ulica, owca, tablica, okolica. Odpowiedzi znajdziesz na końcu tego wpisu.
- W mojej ________________ najbardziej podoba mi się to, że mam kontakt z ludźmi.
- Czy wiesz, że jedzenie słodyczy przyczynia się do powstawania _____________________?
- Na ____________________ był straszny wypadek. Jest kilka ofiar śmiertelnych.
- Ta strona internetowa to prawdziwa __________________ wiedzy o polskich gwarach!
- Muszę iść do okulisty, bo słabo widzę, co jest napisane na ___________________.
- Gdy byłam mała, biegałam po lesie i strzelałam z moim kuzynem z ____________________.
- Ulica Nowy Świat to chyba jedna z najbardziej znanych _________________ w Warszawie.
- W tej __________________ jest mnóstwo knajpek, barów, restauracji. Do wyboru, do koloru!
- Jak Ci się mieszka w ___________________ Polski?
- Podoba mi się tutaj! Może kupię sobie mieszkanie w tej _____________________?
- Nie wiem, jaki kupić prezent mojej ____________________. Za tydzień kończy 12 lat.
- Mój chrzestny ma gospodarstwo w górach i hoduje ______________________.
- Mój wujek trzyma w ______________________ kilkanaście butelek domowego wina.
- Moja siostra ma dwie córki, bliźniaczki. To są moje ukochane ______________________.
A zadanie domowe? O, tu można by pisać i pisać! Ostatnio moi uczniowie projektowali kartki pocztowe ze swoich dzielnic. A ja zamiast projektować, po prostu zrobiłam zdjęcie – właśnie tak kojarzy mi się Warszawa i moja dzielnica.
Sprawdza się też po prostu tekst pt. „Moja dzielnica”, ale ponieważ temat jest dosyć ogólny, to przygotowałam pytania pomocnicze. Uczniowie mogą odpowiedzieć na wszystkie lub tylko niektóre, a czasami samo spojrzenie na pytania sprawia, że zaczynają im w głowie kiełkować pomysły na ciekawe teksty.
- W jakiej dzielnicy mieszkasz? Dlaczego akurat tam?
- Co jest symbolem Twojej dzielnicy?
- Dlaczego Twoja dzielnica jest niepowtarzalna?
- Jakie słowa kojarzą Ci się z Twoją dzielnicą?
- Jakie jest najlepsze miejsce na pierwszą randkę w Twojej dzielnicy?
- Jakie jest Twoje najważniejsze wspomnienie związane z Twoją dzielnicą?
- Jak smakuje Twoja dzielnica? Jak pachnie Twoja dzielnica?
- Co najczęściej słychać w Twoje dzielnicy?
- Co byłoby na pocztówce z Twojej dzielnicy?
- Za co lubisz swoją dzielnicę?
- Co warto zmienić w Twojej dzielnicy?
Opis dzielnicy to też opis miejsca. W mojej książce w rozdziale „Opis miejsca” jedno z zadań pisemnych brzmi tak:
Od kilku dni mieszkasz w nowym mieszkaniu. Napisz mejl do bliskiej osoby i opisz dzielnicę, w której znajduje się Twoje mieszkanie (130 słów).
A wracając do kartek pocztowych, to mam takie małe marzenie… Jak już napiszę i wydam książkę (albo i kilka) o gramatyce, to chciałabym wydać kartki pocztowe z fotografiami mojego autorstwa. Trzymajcie kciuki!