symbole wykładów

Wykłady o gramatyce

Na moim kanale YouTube znajdziecie już pięć wykładów o gramatyce.

Tęsknię czasami za pracą na uniwersytecie. W pewnym momencie jednak uświadomiłam sobie, że przecież nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na moim kanale YT robić to samo, czyli… prowadzić wykłady. Otwarte, darmowe, dla wszystkich. Nagrane, żeby było można je obejrzeć na spokojnie w dowolnym momencie. Ani się nie obejrzałam, a poprowadziłam ich już pięć!

Na powyższym zdjęciu widzicie symbole dotychczasowych spotkań. Staram się prowadzić wykłady raz w miesiącu, tematy wybieram w zależności od tego, co akurat kotłuje się w mojej głowie. Inspirację odnajduję w Waszych błędach, pytaniach, wątpliwościach. Poniżej podaję Wam linki do dotychczasowych spotkań wraz z krótkim opisem i wyjaśnieniem, dlaczego akurat taki symbol wybrałam.

1. UZUPEŁNIJ LUKI!

Spotkanie z okazji premiery podręcznika „Uzupełnij luki”. Pomysłodawcą i współorganizatorem tego spotkania był pan Adrian Piontek z Księgarni Poltax. Cóż to były za emocje! Spotkanie najpierw odbyło się w wersji stacjonarnej w Warszawie, a następnie powtórzyliśmy je w wersji online. Symbolem jest oczywiście podręcznik. Podczas spotkania opowiadałam o podręczniku oraz o dziesięciu (nie)oczywistych faktach związanych z kategorią (nie)męskoosobowości w polszczyźnie. Na ten temat napisałam też artykuł naukowy, którym mam nadzieję już niedługo będę się mogła tu pochwalić. Obejrzyj wykład.

Jeśli chcecie polubić i zrozumieć kategorię (nie)męskoosobowości w polszczyźnie oraz rozwinąć swoje słownictwo, to polecam Wam „Luki”.

2. LENIWY BIERNIK

Wykład o Leniwym Bierniku. Pisanym dużymi literami, ponieważ to imię mojego pluszowego leniwca. Dlaczego biernik jest leniwy? Ponieważ w liczbie mnogiej nie ma swoich własnych form i z lenistwa pożycza je od innych przypadków: albo od mianownika, albo od dopełniacza. Leniwy biernik zajmuje ważne miejsce w podręczniku „Uzupełnij luki”, ponieważ w (nie)męskoosobowości nie chodzi tylko o alternacje lub ich brak, ale też właśnie o to, co dzieje się w bierniku. Kogo znamy, lubimy, kochamy, odwiedzamy, wspieramy. Porównajcie polskie biernikowe konstrukcje z podobnymi w językach wschodniosłowiańskich. Zobaczycie, że w językach wschodniosłowiańskich biernik też jest leniwy, ale pożyczanie wygląda inaczej. Obejrzyj wykład.

3. SKAMIENIAŁE BŁĘDY

Wykład o skamieniałych błędach, którego symbolem jest kamień ze skamieniałościami. Skamieniałe błędy to te, które są nadal w Waszej polszczyźnie, ale już dawno ich być nie powinno. To błędy z niższych poziomów, np. A0-A1, które popełniacie nawet na wyższych poziomach, czyli np. B1-B2. Trudno jest je wyeliminować i niestety nie zawsze można je wyeliminować. Obejrzyj wykład.

4. ALTERNACJA [R]:[RZ]

Lekcja o charakterze wykładowym pt. „Pasażerowie w metrze”. Analizowaliśmy wspólnie alternację [r]:[rz], uzupełnialiśmy luki w ćwiczeniach, porównywaliśmy miejscownik z formami męskoosobowymi – alternacje w tych formach są prawie takie same! Symbolem tego spotkania są po prostu karteczki z głoskami – bo w alternacjach chodzi właśnie o dźwięki. Obejrzyj wykład.

5. ORTOGRAFIA I FONETYKA

Wykład o tym, czy rzeczywiście macie problem z polską ortografią. Symbolem jest jeżyk, który często wskakuje tam, gdzie powinien być język. Często bowiem nie chodzi o kropki i kreski i o rzekomo trudną polską ortografię, a o to, że nie słyszycie dobrze i nie odróżniacie polskich dźwięków a to podstawa Waszej dobrej kompetencji w języku polskim. Obejrzyj wykład.

Tematy tych wykładów pokazują, przede wszystkim mnie samej, co lubię, co mnie interesuje, co mnie fascynuje, o czym lubię opowiadać, co lubię zgłębiać i odkrywać. Jest to gramatyka nierozerwalnie połączona z fonetyką. Co ciekawe, wszystkie tematy się ze sobą łączą.

Fascynacja (nie)męskoosobowością doprowadziła mnie do tego, że w moim życiu pojawił się Leniwy Biernik. Rzekomo trudne męskoosobowe alternacje (które były już w miejscowniku) doprowadziły do tego, że je zrozumiałam i polubiłam. Alternacje łączą się z fonetyką i tu znów wracamy do gramatyki. Bez solidnych podstaw fonetycznych nie będziecie alternacji rozumieli, a to będzie skutkowało błędami, np. w miejscowniku czy formach męskoosobowych. A to wszystko spina klamra z Waszych błędów, które chcielibyście wyeliminować.

Zapraszam na wykłady i życzę Wam miłej nauki oraz owocnych lekcji!

Małgorzata

UZUPEŁNIJ LUKI baner