Pokażę Wam dziś kulisy mojej pracy, czyli jak znajduję materiały i wykorzystuję je na lekcji.
Z moją obecną uczennicą ćwiczymy przede wszystkim pisanie – z myślą o poprawie tej sprawności dla celów zawodowych i z myślą o zdawaniu w przyszłości egzaminu certyfikatowego na poziomie B1. Jeden z ostatnich tematów brzmiał tak: „Tam najlepiej odpoczywam” – opis miejsca (170 słów). Uczennica w swoim tekście opisała jedno ze schronisk górskich w Austrii i czytając jej opis, przeniosłam się myślami na górskie szlaki i właśnie do schroniska górskiego. Rozmarzyłam się, bo już dawno nie byłam w górach i nie piłam gorącej herbaty w schronisku.
Pomyślałam więc, że dobrze by było pozostać w tym tym schroniskowym temacie i wysłać uczennicy jakieś nagranie na ten temat, skoro ten temat jest bliski nam obu. Po kilku kliknięciach znalazłam na YouTubie materiał, w którym dwoje gospodarzy jednego z polskich schronisk górskich opowiada o swojej pracy.
Zadanie domowe uczennicy polegało na tym, żeby najpierw obejrzeć dla przyjemności całe nagranie – a raczej posłuchać – a następnie zrobić transkrypcję początkowego fragmentu (półtorej minuty). Nagranie nie miało napisów.
- Obejrzyj dla przyjemności całe nagranie.
- Zrób transkrypcję fragmentu 00:00 – 01:30.
Uczennica zrobiła to zadanie, które było dla niej dość trudne (to dobrze!). Nagranie nie ma napisów, więc sama musiałam zrobić transkrypcję. Nie sprawdzałam jednak i nie poprawiałam błędów w tekście uczennicy – wysłałam jej transkrypcję, aby zrobiła to samodzielnie.
3. Posłuchaj jeszcze raz nagrania, tym razem czytając jednocześnie moją transkrypcję.
4. Porównaj swoją transkrypcję z moją i popraw błędy w swoim tekście.
Jak widzicie, powyższy proces planowania i wybierania materiału na lekcję odbył się dość spontanicznie, ale pomysłodawczynią nie byłam ja, a uczennica – bo to ona wybrała schronisko górskie do opisania w swoim tekście. Ja tylko podchwyciłam ten temat, a że również jest mi on bliski i wiem, że na YouTubie jest wszystko, to dalej poszło już gładko i szybko.
Moje przemyślenia:
- Jeśli przed lekcją zastanawiasz się, co przygotować (jakie materiały), wsłuchaj się lub wczytaj w to, co mówi lub pisze Twój uczeń. Tam znajdziesz wskazówki (tak jak ja podchwyciłam temat schroniska górskiego). Dzięki temu materiały będą dostosowane do potrzeb i zainteresowań Twoich uczniów.
- Oprócz posłuchania nagrania dla przyjemności zawsze dodaj jakieś konkretne zadanie (transkrypcja, znalezienie jakiegoś słówka, odpowiedzenie na jakieś pytanie). W przypadku nagrania, które wykorzystałam, dodatkowe zadanie oprócz transkrypcji (lub pytanie) mogłoby brzmieć tak: W jakim kontekście w nagraniu pojawia się słowo „brzuszek”? Dzięki temu uczeń będzie słuchać tekstu aktywnie, żeby wyłapać tę konkretną informację.
- Nie wyręczaj swoich uczniów! Oczywiście musisz przygotować transkrypcję, ale sprawdzenie i poprawienie transkrypcji ucznia to zadanie ucznia!
- Wybieraj nagrania „wielorazowe”, czyli z jednej strony dostosowane do potrzeb i zainteresowań danego ucznia, a z drugiej strony takie, które będzie można wykorzystać też z innymi osobami.
- Transkrypcja to też dobry punkt wyjścia, żeby powtórzyć gramatykę lub leksykę – ja na przykład do powtórki wybrałabym rzeczownik gospodarz i liczbę mnogą od tego rzeczownika (gospodarze).
- Transkrypcja to świetny punkt wyjścia do rozmowy – i tu już nic nas nie ogranicza, zwłaszcza jeśli temat nagrania jest bliski zarówno nauczycielce, jak i uczennicy (ja o górach mogę słuchać i rozmawiać bez końca).
- Jak widzisz, szukając materiałów na lekcję, zwracam uwagę na kilka rzeczy:
- nie chcę poświęcać dużo czasu na szukanie materiałów,
- chce, żeby uczniowie wykonywali dużo owocnej pracy,
- chcę, żeby uczniowie byli samodzielni,
- chcę, żeby materiały były wielorazowe.
Zapomniałabym o najważniejszym! Oczywiście temat kolejnego zadania pisemnego brzmiał tak:
Napisz tekst pt. „Gdybym pracowała w schronisku górskim…” – 170 słów.
Poniżej publikuję transkrypcję początkowego fragmentu – może będziecie chcieli wykorzystać ten tekst na lekcji lub – jeśli uczycie się języka polskiego – sprawdzić swoją transkrypcję i poprawić swoje błędy.
Owocnych lekcji!
Małgorzata
Poniższą transkrypcję przygotowałam na podstawie nagrania pt. „Jak wygląda praca w schronisku” z kanału YouTube @szlakmarzeń: