8 marca to idealna okazja, by rozejrzeć się wokół siebie i docenić bohaterki, które są blisko nas.
W Dniu Kobiet nie musimy szukać bohaterek naszych lekcji i tekstów wśród noblistek, reżyserek, prezydentek itp. Prawdziwe bohaterki są blisko nas – to nasze siostry, mamy, teściowe, córki, siostrzenice, bratanice, wnuczki, babcie, ciocie, szwagierki, bratowe, żony, partnerki, dziewczyny, kuzynki, sąsiadki, koleżanki, znajome, przyjaciółki.
Lekcję zaczęłabym na przykład od definicji i zgadywania:
– Córka mojej siostry to moja …
– Córka mojej córki to moja …
– Kobieta, która mieszka w tym samym bloku, co ja, to moja…
Dzień Kobiet to też idealna okazja, by napisać charakterystykę jednej z takich bohaterek.
Napisz charakterystykę kobiety:
1. … która jest dla Ciebie ważna.
2. … która jest do Ciebie podobna.
3. … która jest Twoim przeciwieństwem.
4. … od której wiele się nauczyłaś.
5. … o której zawsze będziesz pamiętać.
6. … którą widzisz, gdy patrzysz w lustro.
#reklama Dwa przykłady charakterystyki wraz z ćwiczeniem znajdziecie w mojej książce pt. „Pisz po polsku!”, a książkę kupicie przez internet lub stacjonarnie w Warszawie.
A jeśli w Dniu Kobiet chcecie powtórzyć też gramatykę, to idealnie sprawdzą się zdania z KTÓRY oraz biernik w liczbie mnogiej. Możecie wybrać jedną kobietę i napisać 10 zdań z użyciem KTÓRY:
… to kobieta, która nauczyła mnie robić pierogi.
… to kobieta, od której dostałam wełniany sweter.
… to kobieta, którą odwiedzam dwa razy w miesiącu.
… to kobieta, która jest ode mnie starsza o 25 lat.
A biernik? Zastanówcie się i napiszcie, kogo widzieliście w tych miejscach:
– W szpitalu widziałam lekarki i pielęgniarki.
– W parku widziałam biegaczki i właścicielki psów.
– W teatrze widziałam aktorki i reżyserki.
– W sklepie widziałam klientki i sprzedawczynie.