strategia

Jaka jest Twoja strategia?

Aby skutecznie uczyć się gramatyki, potrzebujesz strategii!

Przeczytałam właśnie rewelacyjny artykuł naukowy o tym, jak ważna jest strategia uczenia się w nauce gramatyki:
Mirosław Pawlak, Rola strategii uczenia się w nauce gramatyki języka obcego, Języki Obce w Szkole, nr 2017/1

Ale nie chodzi o strategię nauczyciela, ale o strategię ucznia! To Wy, uczniowie, powinniście mieć własne strategie uczenia się gramatyki – oczywiście nauczyciel powinien Was w tym wspierać, a jeśli tej strategii nie macie – nauczyć Was, jak się uczyć. Ale czy przychodzicie na kurs języka obcego, żeby uczyć się, jak się uczyć? Raczej nie – raczej chcecie po prostu uczyć się języka. Nauczyciele też chcą Was uczyć języka, a nie – uczyć Was, jak się uczyć.

W takim razie sami powinniście aktywnie testować różne strategie i korzystać z nich nie tylko na lekcji, ale przede wszystkim poza lekcją. Ten artykuł powinni przeczytać wszyscy nauczyciele i uczniowie – ale jest to tekst naukowy na poziomie C2, więc niestety raczej nie sięgną po niego uczniowie na poziomie około B1.

Ten artykuł mogłabym streścić tak:

Uczniu, jeśli masz problem z jakąś strukturą gramatyczną, to co masz zamiar z tym zrobić? Jeśli wiesz, że na przykład masz problem z końcówką -ę w bierniku rodzaju żeńskiego i mimo że znasz regułę, to uparcie mówisz „piję kawu” zamiast „piję kawę” – to co Ty masz zamiar z tym zrobić? Powiem Ci – musisz samodzielnie znaleźć jakąś skuteczną strategię i nie możesz polegać na nauczycielu! To Ty musisz znaleźć jakiś sposób, żeby opanować tę konstrukcję – a chcesz ją opanować, bo to konstrukcja z poziomu A1 i „nie wypada” popełniać tego błędu na poziomie A2 i wyżej. Jeśli będziesz popełniać ten błąd na przykład na poziomie B1, to znaczy, że Twoja kompetencja językowa jest niska i są w niej poważne luki.

Oto dwa ważne cytaty z artykułu:

1. „(…) wszystkie te zalecenia, choć mają one fundamentalne znaczenie, mogą jedynie w niewielkim stopniu przyczynić się do podniesienia skuteczności nauczania gramatyki, jeśli lekcje odbywają się trzy czy cztery razy w tygodniu, a uczący się nie są zaangażowani w ten proces.

Uczniu, Uczennico – musisz zaangażować się w proces uczenia się gramatyki!

2. „(…) po prostu nie da się wszystkiego wyjaśnić i przećwiczyć podczas kilku lekcji tygodniowo, nie mówiąc już o zautomatyzowaniu użycia poznawanych struktur.

Uczniu, Uczennico – czas na lekcji to za mało, nie możesz polegać tylko na tych kilku godzinach kursu tygodniowo!

A więc… jaka jest Twoja strategia?